Prodávat nemovitost na vlastní pěst může vypadat lákavě – nemusíte nikomu za nic platit a sami si přece dokážete poradit!

Bohužel svět realit je poměrně zapeklitý a ve výsledku ušetřené peníze většinou ztratíte v nižší prodejní ceně nemovitosti spolu s časem stráveným nekonečnou administrativou. Dobrý realitní makléř vyřídí vše za vás a svoji provizi vám plně vynahradí konečnou cenou, za kterou nemovitost prodáte. Jak ale takového makléře najít?

Vybírejte si, nenechte se přesvědčovat

Jakmile se inzerát o vaší nemovitosti objeví na online nabídkových serverech, začnou vám okamžitě přicházet emaily od makléřů. Takovým způsobem ale hledají klienty především nezkušení makléři, jejichž služby nebudou pro vaše potřeby dostatečné. Pokud se do výběru makléře aktivně pustíte sami a budete emaily ignorovat, vyhnete se i velkému množství nesolidních makléřů.

Důkladné prověření makléře i kanceláře

V případě, že vám makléř padne do oka v reklamě, jako tip od známých nebo při vašem hledání na internetu, tak výběr ještě zdaleka nekončí. V první řadě jméno makléře zadejte do vyhledávačů a hledejte všechny dostupné recenze. Pokud je to možné, doporučujeme se také spojit s lidmi, pro které makléř v současnosti pracuje. Od současných klientů se dozvíte, jak se makléř při své práci reálně chová. Jakmile začnete komunikovat se samotným makléřem, tak se nebojte klást velké množství otázek (zejména o propagaci nemovitosti) a chtějte ověřitelné reference.

Velikost a renomovanost realitní kanceláře, pro kterou makléř pracuje, je také jistým vysvědčením o jeho kvalitách. Někteří makléři ale pracují čistě na sebe a mohou mít výborné výsledky, takže se nejedná o neprůstřelný způsob, jak najít ty nejlepší.

Bez DPH? To je podezřelé

Makléř, který odvádí dobrou práci se časem zákonitě stane plátcem DPH. V případě, že váš vybraný makléř plátcem DPH není, jedná se o znak jeho malé úspěšnosti. Nebo ještě hůř – znamená to, že si nechává platit za svoje služby tzv. podpultově, v hotovosti. Takovým se vyhněte širokým obloukem.

Dávejte si pozor na provizi

Rizikovým faktorem je především příliš nízká provize. Ano, prodej nemovitosti za pouhé 2 % z její ceny vypadá lákavě, ale v praxi to znamená, že se makléř podhodnocuje nebo (a to spíš) nenabízí kvalitní služby. Očekávejte, že zaplatíte minimálně 40 tisíc plus DPH a obecně pak částku, která tvoří 3 až 6 % z prodejní ceny. Dobrý makléř vám to ale plně vynahradí díky svým propagačním a vyjednávacím schopnostem, které výrazně navýší cenu vaší nemovitosti na trhu.

Exkluzivita je základ 

Exkluzivita znamená, že makléř je jediný, kdo vaši nemovitost nabízí. U dobrých makléřů se jedná o standardní postup, který zaručí, že budou maximálně motivováni najít co nejlepšího kupce. Pokud nabízí nemovitost několik subjektů najednou, tak se makléř může rozhodnout prodat pod cenou, protože si chce zajistit svoji provizi.

Závěrem myslete na to, že prodej nemovitosti včetně hledání makléře je proces. Zbytečně na nic nespěchejte, ověřujte si informace a ptejte se. Byla by velká škoda kvůli nesolidnímu makléři prodat nemovitost za zbytečně nízkou částku.

Sdílet článek