A jak vrátit či vyměnit nevhodný dárek
Nejčastěji se po Vánocích řeší možnosti vrácení „nevhodných“ dárků. Pozor, v tomto případě se nejedná o klasickou reklamaci a vracení se většinou řídí jinými pravidly, a to nejen u dárků pořízených přes internet, ale i v kamenných prodejnách.
Nákup přes internet
Jestliže jste zboží koupili přes internet, telefonicky či přes teleshopping, můžete jej do 14 dnů vrátit i bez udání důvodu. Rozhodující není den objednávky zboží, ale až den jejího doručení. Lhůta začíná běžet následující den po dni, kdy zboží převezmete.
Na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení zboží máte tedy automatický nárok (viz § 53 odst. 7 občanského zákoníku).
A samozřejmě to platí i v případě, že jste si zboží objednali v e-shopu, ale vyzvedli jste si ho osobně ve výdejním centru, resp. v prodejně.
Podobně můžete odstoupit od kupní smlouvy i v dalších případech, kdy si zboží nekoupíte přímo v kamenném obchodě a nemůžete si jej tedy vyzkoušet nebo alespoň prohlédnout. Zákon hovoří o „uzavření kupní smlouvy při použití prostředků komunikace na dálku“.
Odstoupit od smlouvy lze také, když vám v obchodníkem uvedeném termínu nic nepřišlo.
Vracené zboží samozřejmě nesmí být poškozené nebo viditelně opotřebované, nesmí chybět jeho část ani návod a další dokumenty.
Při vrácení zboží vám obchodník uhradí jen částku ve výši ceny samotného zboží, nikoli náklady, které vynaložil na dopravu zboží k vám (poštovné či kurýra). Je také lépe vracet zboží v původním obalu, i když to není vaší zákonnou povinností. Náklady na opětovné zabalení zboží do původního obalu vám obchodník totiž naúčtuje také.
Nákup v běžné prodejně
Něco jiného ale je, když dárek koupíte v běžné prodejně. Při takovém nákupu nemáte na „bezplatné“ vrácení zboží zákonný nárok. U kamenných obchodů, kde jste si zboží mohli prohlédnout a vyzkoušet, tedy záleží jen na obchodníkovi, zda vám takovou možnost dobrovolně a nad rámec zákona poskytne. Není to jeho povinnost.
Většina obchodníků vám však nepoužité (nejlépe nerozbalené) zboží bez problémů vymění za jiné ve stejné nebo vyšší ceně. Ani to však automaticky ze zákona nevyplývá.
Pokud vám obchodník výslovně slíbí, že vám zakoupené zboží bez sankcí vymění, je tímto vlastním (dobrovolným) slibem vázán. Pokud tak nečiní tzv. veřejným příslibem, tedy neuvádí to na letáku v prodejně, na svých webových stránkách či v obchodních podmínkách, měl by být tento slib uveden v kupní smlouvě nebo na dokladu o nákupu.
Nevěřte úst
ním slibům prodavačů, může se vám stát, že při vracení dárku bude v prodejně někdo jiný a pan či paní vedoucí vám sdělí, že něco takového u nich není možné.