Radost z nové věci může záhy vystřídat zklamání kvůli menší vadě či úplné nefunkčnosti. V každém případě je ale dobré vědět, jak postupovat a na co máte právo.
Obchodníci měli koncem roku opravdové žně, a tak se nejspíše i u vás doma objevila řada nových věcí. Ať už to jsou dárky, nebo jste si sami něco pořídili ve slevových akcích, výběr mohl k vaší smůle padnout na vadný kus. Zcela namístě je pak následná reklamace zboží.

Nemáte klasickou účtenku? Nezoufejte

Postup v případě reklamace dárku i vámi koupené věci je obdobný. Komplikací pro obdarovaného ale může být fakt, že prodejce bude chtít, abyste mu prokázali, že jste zboží koupili právě u něj a že je v záruce. Zpravidla se tak neobejdete bez drobné „asistence“ toho, od koho jste dárek dostali. Nejjednodušší je opatřit si od něj klasickou účtenku.

Je však málo známé, že ta není povinná. Nutný je prostě „důkaz“ o koupi u konkrétního prodejce. Jako ten může posloužit i originální obal, specifičnost zboží, které nikdo jiný neprodává, nebo třeba fotka účtenky. Pokud kupující zaplatil zboží kartou, stejnou službu udělá i bankovní výpis. Tam najdete název obchodníka, datum nákupu i částku, kterou zaplatil.

A co zboží z výprodeje?

Někdy se můžete setkat s mylnou domněnkou, že na zboží koupené ve výprodeji či v akci se nevztahuje záruka. Sleva by však neměla omezovat zákonná práva zákazníka, a to včetně reklamace kvůli možným vadám. 

Pouze v případě, kdy vědomě koupíte vadné, poškozené či kazové zboží, nemůžete uplatnit reklamaci. Slevu jste dostali právě z tohoto důvodu, a tak je proti logice věci, abyste přišli třeba za měsíc s tím, že rozbitý zip, se kterým jste bundu kupovali, chcete reklamovat.

Pozor na platnost voucherů

Oblíbeným dárkem bývá také poukaz na zboží či služby. Určitě si pohlídejte datum jeho platnosti, protože pokud jej propásnete, prodejce vám nemusí nic poskytnout. Žádná možnost „reklamace“ se na toto nevztahuje. Někdy je sice možné domluvit se třeba na posunutí termínu čerpání – prodejci či poskytovatelé služeb jsou většinou vstřícní –, není to ale pravidlem. A už vůbec se na to nevztahuje žádný zákonný nárok.

Fotografie účtenky

Když se účtenka ztratí, více než polovina lidí už nereklamuje. Přitom stačí, abyste měli uloženou elektronickou účtenku, ať už originální, nebo kopii té papírové. Výhodou účtenky v elektronické podobě je také to, že nevybledne.

Odpovědnost za vady a informace o záruce zboží jsou mimo jiné předmětem kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím. V kamenném obchodě ale v praxi většinou nikdo nezkoumá totožnost osoby, která věc reklamuje. Samozřejmě pokud přinese všechny doklady.

I u reklamace v e-shopech, které zpravidla totožnost zákazníků znají, nejčastěji postačí jen účtenka či faktura. V některých případech se ale můžete setkat s postoupením práva k reklamaci obdarovanému. To dle spotřebitelské organizace dTest sepíše dárce jednoduše dle následujícího vzoru: „Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“ . Případně napíše plnou moc k uplatňování práva z odpovědnosti za vady: „Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše související s konkrétní reklamací věci a přijímal případná plnění…“

Tím také můžete předejít tomu, aby prodejce poslal vrácené peníze po úspěšné reklamaci zpět na účet kupujícího. Této situace se vyvarujete i vyplněním reklamačního formuláře, který má řada prodejců na svých stránkách ke stažení.

Reklamujeme čím dál častěji

Za uplynulý rok 2018 nějaké zboží nebo službu reklamovalo 55 procent Čechů. Před dvěma lety to bylo o 8 procent méně. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK.

Tip:

Další užitečné informace ohledně reklamací či vrácení zboží, resp. odstoupení od kupní smlouvy jsme pro vás sepsali v článku Jak reklamovat vadný výrobek nebo vrátit nepoužitý dárek

Sdílet článek