Máte zajímavý projekt nebo produkt, kterému věříte, ale chybí vám peníze? Můžete se obrátit na širokou veřejnost a finance vybrat formou crowdfundingu, který u nás zažívá zlaté časy. Poradíme vám, jak se správně prezentovat, aby vaše crowdfundingová kampaň oslovila co nejvíc lidí.
Nejen u nás, ale i všude ve světě crowdfunding roste raketovým tempem. Zatímco v roce 2009 dosahoval tento trh objemu zhruba půl miliardy dolarů, aktuální čísla se pohybují v jednotkách miliard dolarů. Nicméně stále platí, že pro získání peněz jsou třeba dvě hlavní věci – smysluplný projekt a skvělá kampaň. S projektem musíte přijít sami, každopádně pokud už máte myšlenku, co vyrábět nebo v čem podnikat, gratulujeme, to nejhorší je za vámi. My vám teď pomůžeme s tím, jak sehnat peníze na váš nápad.

Domácí crowdfundingové portály Startovač a HitHit

Zahraniční crowdfundingové portály Kickstarter a Indiegogo

1.

krok: Využijte data a komunikujte

Data se dnes skloňují ve všech pádech, mohou vám totiž ohromně usnadnit práci. Zaměřte se proto na start up projekty, které již byly úspěšně (anebo neúspěšně) financovány a jsou vám alespoň zčásti podobné. Crowdfundingové prostředí je stále velice transparentní, tudíž na většině platforem bez problémů dohledáte i zakončené kampaně.

Dostatečně dlouho (v rámci měsíců) před spuštěním kampaně si udělejte řádný průzkum. Tou dobou se už také připravujte na to, že budete nuceni vystoupit v rámci kampaně ze své komfortní zóny a s potenciálními investory komunikovat.

Jakmile se objevíte na crowdfundingovém portálu, lidé vás začnou kontaktovat a vyhledávat. Ať už jde o Facebook, e-maily nebo telefonáty, v žádném případně komunikačně nezahálejte. Buďte upřímní a odpovídejte na každý dotaz nebo připomínku. A nenechte se nikým vyprovokovat k reakci, která by vás mohla stát příliš. Vaši nemilou odpověď může druhá strana okamžitě „nascreenovat“ a umístit na příslušná místa nekonečného internetu.

Jak dát lidem o sobě vědět?

Dnešní doba vám nahrává na to, aby vás propagace nestála hodně peněz.
Výhodou je internet, naprostým základem každého projektu by tedy měly být:

webové stránky facebookový a instagramový profil s pravidelnými příspěvky vlastní kanál na YouTubeMusíte vytvořit to, pro co v angličtině existuje geniální slovíčko – „hype“ (bombastická reklama). Otevřete brány své kreativitě a pokuste se jakkoli zviditelnit. Ukažte lidem, čím bude váš projekt prospěšný. I když tou dobou může být klidně v plenkách.

Během tohoto „před-crowdfundingového“ období si taktéž můžete vybudovat e-mailovou databázi uživatelů. Toho docílíte poměrně snadno, bude vám stačit uspořádat soutěž o hodnotnou cenu za první místo. Jakmile zapojíte veškeré úsilí a sociální sítě, podaří se vám vybudovat databázi alespoň stovky uživatelů. A až se budete blížit spuštění vaší kampaně na příslušném portálu, nabídněte jim možnost investovat, samozřejmě s nějakou výhodou, již ostatní podporovatelé mít nebudou.

2.

krok: Natočte video

Video není jen další způsob, jak lidem říci své jméno. Často se jedná o nejdůležitější část celé vaší crowdfundingové kampaně. Video je totiž tou první věcí, kterou potenciální investoři uvidí a skrze kterou si na vás vytvoří názor. V tomto audiovizuálním představení byste tak měli v lidech vzbudit nadšení vás podpořit. Co vaše video musí obsahovat?

Upřímnost

Lidé, kteří chtějí investovat vlastní prostředky, jsou extrémně citliví na charakter člověka před kamerou. Nedělejte proto ze sebe někoho, kým nejste, a sdělte ve videu pravdu o sobě a o svých úmyslech. Cílem není perfektní, nýbrž upřímné video. Vaše video by také mělo obsahovat „praktické ukázky“ produktu. Protože pokud se pustíte do dvouminutového monologu se dvěma prostřihy, nepočítejte se zdárným koncem.

Příběh

Dnes již neprodává vychvalování. Dnes prodává příběh. Ve videu proto stručně odvyprávějte, co vás vedlo k založení onoho projektu. Dejte důraz na dobré úmysly.

Správné načasování

V žádném případě si neříkejte o peníze hned na začátku. Tuto otázku si uchovejte zhruba na poslední třetinu videa. Prvotní zájem by mělo vyvolat vaše nadšení

a příběh. Jakmile se ale přiblížíte k tématu finanční podpory, nezapomeňte zmínit, na co konkrétně vybrané peníze použijete. Následně divákům sdělte, co obdrží, pokud se vás rozhodnou podpořit. Dejte všem najevo, že chcete budovat dlouhodobá partnerství.

Jak by mělo být video dlouhé?

V ideálním případě bude stopáž vašeho počinu v rozmezí dvou až tří minut. To není učebnicový údaj, ale ověřená délka úspěšných videí. Raději proto neexperimentujte. Jestliže nemáte s tvorbou videí zkušenosti, bude pro vás vhodnější výrobu videa svěřit do rukou profesionálů.

3.

krok: Prodejte sebe

V tomto momentě máte již poměrně konkrétní představu o své kampani a máte také skvělé video. Ještě je třeba prodat vás. Prakticky na každém crowdfundingovém portále o sobě musíte uvést ješ tě další informace. Zde je důležité, abyste nezapomněli na sebemenší maličkost. Máte související praxi z místní nebo zahraniční firmy? Uspěli jste v minulosti s nějakým jiným projektem? Všechny tyto informace hrají ve finálním rozhodování podporovatelů zásadní roli. Lidé chtějí mít pocit, že jimi vložené peníze bude spravovat někdo kompetentní.

Podtrženo, sečteno – přivést crowdfundingovou kampaň k úspěšnému konci není vůbec snadné. Pamatujte také na to, že crowdfunding není pro všechny, ne s každým produktem či službou lze oslovit širokou veřejnost. Můžete zůstat nepochopeni, což se vám u fundovaných investorů nestane. Ale o tom až příště.

Druhy crowdfundingu

Benefiční: Forma vhodná pro charitativní projekty. Lidé za příspěvky neočekávají žádné odměny či dary.
Odměnový: Na těchto portálech běží většina projektů. Přispěvatelé dostávají za své peníze odměnu, většinou ve formě produktu.
Půjčkový: Přispěvatelé se v tomto případě stávají na určitou dobu a za daný úrok vašimi věřiteli.
Equity: Jedná se o nejčerstvější formu crowdfundingu, která je v našich končinách teprve v začátcích. Přispěvatelé za své peníze získávají vlastnický podíl.

Lokální HitHit versus světový Kickstarter
Kampaň nepodceňujte – ani tu „doma“, a už vůbec ne tu, s níž chcete uspět v zahraničí. Je třeba být připravený na vše, protože prostředí světového crowdfundingu je dost drsné. Na Kickstarteru proti vaší kampani bude stát 5 000 dalších, které se budou snažit o přízeň potenciálních přispěvatelů.

Sdílet článek