Proces nákupu nemovitosti pro vás nekončí zaplacením a převodem vlastnických práv, jak by se mohlo zdát. Bohužel je tu ještě jedna povinnost, která vás čeká, a tou je zaplacení daně z nabytí nemovitých věcí (dříve známá jako daň z převodu nemovitosti). Při koupi nemovitosti tedy počítejte ve svém rozpočtu i s tímto nákladem!

Kdo daň z nabytí nemovitých věcí platí a jak se určuje?

Zatímco dříve záležela platba této daně na dohodě kupujícího s prodávajícím, dnes jste to vy jako kupující (nabyvatel), kdo je podle zákona povinen zaplatit daň z koupě nemovitosti (úplatného převodu nemovitosti), a to ve výši 4 % ze základu daně. Při určení základu daně se vychází z kupní ceny nemovitosti (včetně provize pro realitního makléře), nebo ze směrné hodnoty, kterou na základě typu, polohy a charakteru nemovitosti určuje finanční úřad. Daň se pak vypočte z vyšší z nich.

Můžete také finanční úřad požádat o určení daně na základě znaleckého posudku. Ten si sice musíte zařídit sami a finančnímu úřadu ho dodat, ale cenu za vyhotovení posudku si pak můžete odečíst ze základu daně.

A POZOR!
Od letošního roku už nemáte povinnost sami zařizovat znalecký posudek v případě platby daně z nabytí nemovitosti, která je určena jen k rekreačním účelům. U takové nemovitosti totiž finanční úřad určí daň ve výši tří čtvrtin daně obvyklé v dané lokalitě. Pokud ovšem s výší daně nesouhlasíte, můžete po znaleckém posudku přece jen sáhnout. Opět si ho ale musíte zařídit sami a pak si náklady na něj odečtete ze základu daně.

 

Mimochodem to, od koho nemovitost kupujete, je lhostejné. Zaplatíte stejnou částku, ať byt či dům kupujete od příbuzného, nebo od někoho cizího. Ovšem tato daň se nevztahuje na případy, kdy svou nemovitost získáte bezúplatným převodem, tedy dědictvím nebo darováním. Při vzájemném darování ji už ale zaplatíte.

Daňové přiznání – kam, jak, kdy?

Tady jsou pravidla jednoduchá. Daňové přiznání podáváte finančnímu úřadu, v jehož obvodu územní působnosti se nemovitost nachází. Nezáleží tedy na tom, kde máte zrovna trvalé bydliště nebo že jste si ho ještě nestihli přehlásit. Podstatné je, pod který finanční úřad spadá nemovitost.

Ne vždycky také platíte daň z koupě nemovitosti, která je blízko. Pokud potřebujete podat daňové přiznání k dani z nabytí nemovitosti na druhém konci republiky, asi nepojedete spoustu kilometrů na tamní finanční úřad. Naštěstí dnes už nemusíte podávat daňové přiznání osobně. Můžete využít klasicky poštu, elektronické podání nebo datovou schránku. Počítejte ale s tím, že byste toto přiznání měli podávat s předstihem, tedy ne poslední den lhůty.

A ta je jaká, ptáte se? Daňové přiznání k dani z nabytí nemovitosti je nutné podat do konce třetího kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž proběhl vklad práva do katastru nemovitostí. Takže jste-li jako nový majitel nemovitosti zapsán do katastru v lednu, musíte daňové přiznání podat nejpozději do konce dubna.

Samotou daň pak můžete zaplatit složenkou nebo bankovním převodem.

Co nesmí u přiznání k dani z nabytí nemovitosti chybět?

Kromě formuláře přiložte k přiznání i kopii kupní smlouvy a vyrozumění z katastru o povolení vkladu, které potvrzuje, že vaše právo jako vlastníka je v katastru zapsáno. V případě, že daň byla vyměřena na základě znaleckého posudku, přiložte i tento dokument. A pokud kupujete novostavbu a žádáte finanční úřad o osvobození od daně, přiložte i kolaudační souhlas.

Jde se placení daně z koupě nemovitosti vyhnout?

V podstatě ano, ale pouze ve třech případech. Koupě, tedy úplatný převod, nemovitosti je od daně osvobozena pouze tehdy, pokud se jedná o:

první úplatný převod novostavby (domu či bytu), ke kterému dojde nejpozději do pěti let od chvíle, kdy lze stavbu užívat, první úplatný převod jednotky určené k bydlení vzniklé stavební úpravou (nástavbou, přístavbou), ke kterému dojde během prvních pěti let od doby, kdy lze jednotku užívat, převod majetku družstev do vlastnictví jejich členů.

Na co si dát pozor

Jestliže si na koupi nemovitosti berete hypotéku a chcete tyto finance použít na zaplacení daně z nabytí nemovitosti, ujistěte se, že to podmínky vaší hypotéky dovolují. Ne každá banka to dovoluje.

Sdílet článek